Nieuws

Asbestinventarisattest in voege vanaf 23 november 2022

Het verplichte asbestinventarisattest komt steeds dichterbij. Vanaf 23 november ek. wordt dit attest verplicht bij elke overdracht van constructies met bouwjaar 2000 of ouder. Vanaf 2032 zal elke gebouweigenaar van een woning of gebouw dat voor 2001 werd neergezet over een dergelijk attest moeten beschikken. Deze maatregel kadert binnen het Vlaams asbestafbouwbeleid waarmee men Vlaanderen door asbest op te sporen en te verwijderen tegen 2040 asbestvrij wil maken.

Het attest zal beschrijven welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden. Het attest wordt door de OVAM afgeleverd op basis van de inventarisatie. De inhoud van het attest moet bekend worden gemaakt aan de koper van het pand bij het ondertekenen van het compromis. 

Enkel gecertificeerde asbestdeskundigen zullen de inventarisaties kunnen uitvoeren voor het attest. Meer info over het attest zelf en het verloop van de inventarisatie vind je terug op deze pagina van de OVAM. Je vindt er eveneens een lijst terug met alle gecertificeerde asbestdeskundigen. 

Verder zal er vanaf 1 mei 2025 ook bij de ondertekening van een compromis bij de verkoop van een kavel in een mede-eigendom een asbestinventarisattest van de gemeenschappelijke delen aanwezig moeten zijn.

Tot slot: het is uiteraard mogelijk om asbestdeskundige te worden/zijn en dit met je hoedanigheid van vastgoedmakelaar te combineren. Weet wel dat onpartijdigheid steeds essentieel is. Het attest moet dus waarheidsgetrouw worden opgemaakt en mag geen foutieve info bevatten om een verkoop te bespoedingen.

 

Bron : biv.be